14 November 2012

NOVÝ SVET

Včera som si po dlhej dobe našla čas a zašla som si na filmák. Premietal sa dokument s názvom NOVÝ SVET. Je to film o mladých ľuďoch čo chcú zmenu a neboja sa bojovať o ňu. V starom dome sa snažia vytvoriť komunitné centrum a zmeniť štvrť, aby bola zelenšia, živšia a prívetivejšia pre obyvateľov. Pri vykonávaní svojho cieľa sa stretávajú s problémami, ktoré by neobišla ani nás na Slovensku. Zháňanie peňazí, administratíva, susedia, ktorím sa nepáči ich spôsob života.... Nadšenie mladých ľudí je však väčšie a prekonávajú tieto nástrahy aj keď...
Po skončení filmu som ostala plná rôznych pocitov. Páčilo sa mi čo robili a aj ich nadšenie, no plná rozpakov som rozmýšľala, či by som dokázala niečo také robiť. Nevedela som sa rozhodnúť či je správne meniť niečo v čom žijeme a pravdepodobne sa to väčšine páči. Aj keď netvrdím, že je to správne. Rozhodne sa oplatí, aspoň pre pocit, že som sa o niečo pokúsila a dúfajúc, že to niekomu pomohlo, že som niekoho ovplyvnila. Na začiatku, Erko jeden s hlavných protagonistov estónskeho filmu, vypovedá: " Vraveli mi: teraz jazdíš na bicykli, ale až ti bude tridsať, uvidíš, ako sa vecí majú. Kúpiš si auto a budeš rovnaký ako my." Po tejto myšlienke som sa zľakla. Zľakla som sa, že je to pravda, že po tridsiatke zlenivieme, zabudneme čo sme chceli dosiahnuť, že istým spôsobom znudnieme. Neviem si predstaviť, aby som sa zbavila mojich koníčkov a predstáv, ako chcem žiť a ako má vyzerať tento svet. Dlho som rozmýšľala a bojím sa stále, no viem, že ja to tak nechcem a myslím, že to tak nemusí byť. Či chceme zmenu alebo chceme sa len prispôsobiť a vbehnúť do vyjazdených koľají je len na nás. Ja si radšej vyšľapem  vlastný chodník aj keby som sa mala brodiť v snehu či v bahne celý život.


No comments:

Post a Comment